maanantai 28. syyskuuta 2009

On mulla mediapaasto, sulla häät.

Vaikkei tätä tehtävää tarvinnutkaan kommentoida blogissa, teen sen silti.

Vietin mediapaastoa kuin luonnostaan lauantaina 19.9. Koko kyseinen lauantaipäivä kului aamusta iltamyöhään serkkuni hääjuhlien parissa. Ei siinä ehtinyt mediaa kuluttaa. Eipä se tosin haitannutkaan, en ehtinyt mediaa kaivata siinä tohinassa (toimitin katsokaas itse tärkeää kaason tehtävää). Sunnuntaina sen sitten huomasi, että facebookiin oli kertynyt monta lukematonta tapahtumaa ja keskustelupalstoilla oli myös kivasti luettavaa.

Olen lähes riippuvainen netistä ja sen palveluista, tsekkaan monta kertaa päivässä sähköpostin ja muut härpättimet. Silti täydellinen nettilakko silloin tällöin rauhoittaa mieltä mukavasti. Erityisen hienona kokemuksena olen pitänyt retriitinomaista hiljentymistä Taizén ekumenisessa yhteisössä Ranskassa. Olen käynyt siellä kahdesti. Ensimmäinen vierailu kesti viikon, toinen oli hiukan lyhyempi visiitti. Siellä on mukavasti irrallaan muusta maailmasta, sitä keskittyy vain nykyhetkeen ja -paikkaan. Ei uutisia, ei nettiä, vain tiskivuorot ja rukoushetket, raamattupiirit ja uudet ihmiset. Elämä on muutaman päivän ajan keskittynyt olennaiseen: koska syödään ja mitä on ruokana. :)

Taitaisi pieni retriitti olla paikallaan jo tässä vaiheessa syksyä, tunnistan itsessäni yhä selvemmin opiskelustressin vaikutukset. Loppukevennyksenä(?) Yrjö Jylhän runo, johon otsikossa tällä kertaa intertekstuaalisesti viittasin:

Häätanhu

On ilo sulla, mut suru mulla,
on mulla hautajaiset, sulla häät.
Siis kätes anna nyt morsianna,
kun viime kerran minut vielä näät.

Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
vie manan immet mua karkeloon.
Sun onnes tähden pois täältä lähden,
sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
mut ikinuorna minut aina näät.
Luo tuonetarten käyn häitä varten,
on sulla hautajaiset, mulla häät.


Näihin kepeisiin tunnelmiin päätämme tältä illalta.

7 kommenttia:

  1. Ei, vitsi mikä runo!

    Sitten itse asiaan.. Kun eilen aloin luennon päätteeksi suunnitella tulevaa mediapaastoa (minulla se on siis vielä edessä), huomasin, että näin arkielämän puitteissa sitä on lähes mahdoton toteuttaa. Se vaatisi juurikin tuollaisen "erilaisen" ympäristön eli repäisyn täysin pois normaali arjesta.

    Onnittelut siis sinulle onnistumisestasi ;) Saa nähdä, kuinka minun käypi!

    VastaaPoista
  2. Mä äsken (ennen oman blogini kirjoittamista) googlasin sanan "mediapaasto" ja olit muuten aivan kärkikahinoissa mukana hakutuloksissa :)

    Onneks olkoon muuten onnistuneen paaston johdosta. Itsehän en siihen vuorokauteen yltänyt, argh!

    VastaaPoista
  3. OI! Nyt olen ihan täpinöissä, olipa mainio tuo Taizen maininta!:)Itsekin siellä siis olen kahdesti vieraillut ja tuli kyllä Taize luennolla heti mieleen mediapaastosta puhuttaessa. Olen viettänyt ihan "normiviikon" ryhmäkeskusteluineen ynnä muineen, mutta kovasti vielä tahtoisin mennä viettämään viikon ihan hiljaisuudessa, koittaa pystyiskö sen viikon olemaan ihan puhumattakin...

    VastaaPoista
  4. Hauska, että on muitakin Taizen kävijöitä. Se on kyllä ainutkertainen paikka ja kokemus. :)

    VastaaPoista
  5. Hei siellä, epäreilua mediapaastoamista! Ei häitä lasketa, niinh.

    Tai toisin, katkerin sävyin ilmaistuna: minä olin niin pöljä, että yritin mediapaastota normipäivänä.

    Taidanpa siis rakentaa henkilökohtaisen hiljentymistilan meidän komeroomme.

    Hyvin kirjoitettu. Aikas julma tuo runo.

    VastaaPoista
  6. Taisit valita ton mediapastopäiväks häiden takia ;)

    VastaaPoista
  7. Onneksi olkoo Ompo! Kun oikein vääntelin ja kääntelin, 23 tunnin mediapaasto voisi ehkä olla mahdollista, jos aloitan sen tänään klo 22. Itsellenikin joudun järjestämään ohjelmaa kauaksi tietokoneesta, kyllä :/

    VastaaPoista